Teatrul Maghiar de Stat Cluj
20:30


“I have spent my whole life waiting for the wave that will carry me far away, and now I know it will never come! I am too far from what I love. Let all the doors close around me! I will not lift my eyes to pray to heaven. I hate this world where we can only turn to God. I will not kneel.”
The Misunderstanding, Albert Camus
A painfully simple show in its essence, which impresses through the power of the word. There is a whole art hidden in every scenic detail, which makes me believe that the unease that accompanied me throughout the first part of the show was not accidental at all. Ultimately, misunderstanding can breed knowledge, but it depends on each individual how we use this knowledge.
Nona Rapotan: The unease that accompanies misunderstanding, Bookhub.ro, June 6, 2024
More details and photo gallery here.
Duration: 1h 20min
Direction
Mihai Măniuțiu
Set Design
Adrian Damian
Cast
Andrea Kali, Balázs Bodolai, Éva Imre, Enikő Györgyjakab, Andrea Vindis, Anikó Pethő, Lóránd Váta
Hungarian Translation
Andor Horváth
Romanian Translation
Catinca Ralea
Costume Design
Luiza Enescu
Music
Mihai Dobre
Assistant Director
Helga Dávid
Set Design Assistant
Dariana Pau
Technical Direction
Réka Zongor
Scenografie

Adrian Damian
Este scenograf, creator de spații scenice și instalații multimedia recunoscut pentru creațiile inovatoare și spectaculoase. Se evidențiază prin abilitatea sa de a integra adesea elemente de tehnologie și new-media în scenografiile sale, transformându-le în spații interactive fascinante.
A studiat scenografia la UNATC București iar de la terminarea facultății în 2010 și până în prezent a semnat peste nouăzeci de scenografii în toate teatrele importante din România și unele din străinătate cum ar fi Opera Grand Avignon (Franța), JK Theatre Opole (Polonia), Espoo City Theatre Helsinki (Finlanda), Theatre Festival Revelation Astana (Kazakhstan), Staatstheater Braunschweig (Germania).
Un loc aparte în cariera sa îl reprezintă colaborarea cu regizorul Mihai Măniuțiu alături de care a realizat peste treizeci de spectacole dintre care Rambuku laureat în 2018 cu premiul UNITER pentru cel mai bun spectacol al anului. Unul dintre cele mai importante proiecte a fost colaborarea cu faimosul regizorul Robert Wilson ca scenograf asociat pentru spectacolul Rinocerii la Teatrul Național din Craiova în 2014 urmat de participarea în 2017 și 2018 la Watermill Summer Program, NY. Pe lângă aceștia a colaborat cu mulți alți regizori consacrați precum Radu Afrim, Alexandru Dabija, Radu Alexandru Nica, Bobi Pricop, Peter Schnider, Roberto Bacci, Alexander Hausvater, Vlad Massaci etc.
A fost laureat cu multiple premii dintre care Cea mai bună Scenografie —UNITER 2016 și 2021, Premiul Vlad Mugur acordat de Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca (2024), Cea mai bună Scenografie — Asociația Criticilor de Teatru din Ungaria (2016), Cel mai bun Scenograf — Uniunea Artiștilor Plastici (2015), premiul Omul Anului în Teatru acordat de revista Cotidianul (2017) și altele.
Pe lângă profesia de scenograf în teatru și operă, Adrian Damian și-a dezvoltat cercetarea artistică în zona instalațiilor multimedia, folosind mijloace new media și tehnologii diverse. Fie că e vorba de căști neuronale (Laboratorul de Imaginar 2017, 2018), roboți industriali (Who Am I 2020) sau senzori de mișcare și camere de tracking (Network of Emotions, 2021 și SynergyX, 2024 ambele prezentate în RDW) instalațiile ce-i poartă semnătura se remarcă prin profunzimea ideilor exprimate și a emoțiilor transmise.
În 2023 a reprezentat România la Cvadrienala de Scenografie de la Praga (PQ2023) cu instalația The Bridge, lucrare ce a fost ulterior expusă și la sediul Institutului Cultural Român cu ocazia Festivalului Național de Teatru. Din 2017, activitatea sa a fost strâns legată de Teatrul Odeon, unde a deținut mai multe funcții, inclusiv Scenograf, Consultant Artistic și Director General Adjunct.
Este Președintele Centrului Român OISTAT (Organizația Internațională a Scenografilor, Tehnicienilor și Arhitecților de Teatru), centru pe care l-a reînființat împreună cu un grup de artiști în 2022. În această calitate s-a implicat în mai multe proiecte și programe relevante pentru breaslă precum conferințele Next on Stage, tabăra de scenografie International Program in Scenography, lansări de carte, albume, a curatoriat expoziții tematice și multe altele. În 2024, a fost Directorul General al Bienalei de Scenografie București, eveniment reluat după o pauză de 32 de ani.