Acces liber
2025


The name of this exhibition, “Iconia”, stems from the Greek word eikōn, which stands for image or representation. The term icon devirves from the same root and has mainly been used to describe sacred images from Christian traditions. The town of Iconium (known today as the Turkish town of Konya) and the Greek word eikōn share the same etymological roots. This correspondence, by no means coincidental, is a fertile ground, historically as well as culturally. Both have played significant parts in a regional historical and religious context.
In a larger cultural and social sense, ”an icon” can be a person, an object or a symbol of major significance. In a technological sense, the icon is a tiny image or a pictogram, shown in a user`s graphical interfaces to represent programs, functions, or files.
By choosing this name, the Iconia exhibition recalls the idea of the image as a core element of the human experience, bringing forth its cultural and historical dimensions, as well as its enduring influence on the interactions pervading contemporary society.
Iconia does not seek an answer to the question what is an image; rather, it strives to answer what it does: how an image can seduce, divide, and unify. In a world oversaturated with symbols vying for the top spot, the exhibition urges us to question who or what it is that controls the visual lexicon of our age, and what new common chemistry we might conjure up, if we only dared to change the formula.
Setup

Robert Marin
A cofondat în 2001 biroul de design și arhitectură Square One în care a activat ca arhitect principal, a cofondat în 2008 biroul de design și arhitectură Nuca Studio în care activează și în prezent ca arhitect principal.
Cîteva distincții și participări la evenimente importante: Premiul 1 pentru arhitectură de interior al BAB, Premiul Henkel pentru Artă, participare la expoziția Nature Design pentru Museum fur Gestaltung Zurich, lucrări publicate în cărți și reviste de specialitate editate de Frame Publishers, Taschen, Lars Muller Publishers, Gestalten.
Curator

Marian Pălie
Marian Pălie (n. 1978) locuiește și lucrează în București, România. Încă din primii ani a dezvoltat un interes pentru estetica contemplativă, studiile care au urmat susținând aceasta înclinație: filosofie, teologie, antropologie culturală. Este licențiat în filosofie și teologie cu o lucrare despre ”Post-anticipațiile modernității”, masterand în strategii de modă și costum (2013) și doctorand (în curs) la Universitatea Națională de Arte din București. Activând în zona interdisciplinară, Marian Pălie conectează mai multe arii de interes precum fotografia, colajul nonfigurativ, meta-stylingul aplicat și teoretizat, instalațiile video, curatoriatul, designul bibliofil. Teme precum reforma, explorarea corpului, contrastul și coabitarea dintre vizibil și invizibil, analiza suprematismului emoțiilor, descompunerea corpului într-o filosofie post-umană prin fotografiere sunt adesea regăsite în lucrările și scrierile sale.