RFW Academia
UPCYCLING Couture-à-Porter
20.11.2024
RFW Academia
UPCYCLING Couture-à-Porter
20.11.2024
CONTEXT: Încă de la finalul anilor ’90 echipa ROMANIAN FASHION WEEK și-a propus să construiască, de la primele ediții, o puternică platformă de promovare pentru designerii consacrați, dar și pentru cei emergenți, generând un context creativ menit a oferi mentorat, sprijin și promovare pentru demersurile unor designeri care, în timp, au scris importante capitole din istoria recentă a modei românești, cu reverberații în medii profesioniste ale modei internaționale.
ROMANIAN FASHION WEEK, unul dintre pilonii festivalului ROMANIAN CREATIVE WEEK (care în 2025 marchează al cincilea an de existență), își propune pentru următoarea ediție 2 apeluri de participare diferite care să dezvolte ceea ce s-a construit în peste 25 de ani, anume – platforma de lansare și susținere a noilor generații. Astfel, dacă pentru tinerii designeri Call-ul dedicat se numește RFW NEW WAVE, pentru studenți, masteranzi și doctoranzi se intitulează RFW ACADEMIA.
ROMANIAN FASHION WEEK lansează Call-for-Projects dedicat studenților, masteranzilor și doctoranzilor Departamentelor de Modă-design vestimentar din cadrul celor 6 Universități invitate: Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca, Universitatea Națională de Arte din București, Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași, Universitatea de Vest din Timișoara, Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași și Universitatea Tehnică a Moldovei din Chișinău.
Referințe culturale
„Educația în domeniul designului are nevoie de o revizuire radicală, susține trend-forcaster Lidewij Edelkoort.” sursa: Business of Fashion
În dicționarul Merriam-Webster, upcycling-ul este definit ca: „a recicla (ceva) în așa fel încât produsul rezultat să aibă o valoare mai mare decât obiectul original; a crea un obiect de valoare mai mare din (un obiect aruncat de valoare mai mică).” sursa: Miriam-Webster
„Recent am citit o carte care se numește „Marcel Duchamp – The Afternoon Interviews” cu dialoguri din 1964. Ce m-a atras și m-a inspirat e felul în care se raportează artistul la obiectele ready-made, ce includ piese deja existente. Eu când lucrez de exemplu cu trainers pe care îi trec prin upcycling – mă gândesc la proiectele lui.” Ancuța Sarca în AList Magazine, 2024.
„Lucrând cu un mic producător portughez numit Dcloset, Serre a avut nevoie de puțin peste patru ani pentru a concepe și a pune la punct procesul de upcyling. În interviuri, ea a declarat că a crea din haine existente este un proces invers. În loc să deseneze tot ceea ce îi trece prin cap și apoi să confecționeze țesătura pentru a o transpune, ea le spune sortatorilor ce să caute și apoi proiectează invers ceea ce i se furnizează, reconciliind ideile din capul ei cu materialele care i se dau.” Clara Young despre Marine Serre pentru Art Review
Fashion UPCYCLING: „Couture-à-Porter”
Metode de lucru „couture” și tehnici specifice secolului 21 – folosite pentru generarea unor produse noi, inovatoare.
Conform temei date, o continuare a apelurilor de participare din anii trecuți (dat fiind specificul axat pe design responsabil al secțiunii), fiecare student/masterand/doctorand va trimite o propunere de colecție de 10 schițe, în care să evidențieze o viziune proprie de abordare și interpretare a ideii de „Couture-à- Porter”, utilizând tehnicile specifice upcycling-ului.
Punctele de plecare pot fi legate de orice tip de repere culturale/artistice din domeniile industriilor creative și nu numai. Aveți libertatea de a vă construi o poveste proprie legată de temă, prin care să spuneți ceva autentic, original, inovativ legat de morfologiile vestimentare pe care le abordați.
Din punct de vedere al upcycling-ului, puteți sugera că veți folosi în transpunerea colecției, orice tip de piesă vestimentară și/sau suprafață textilă pe care le veți trece prin procesul de transformare.
În cadrul schițelor, care vor sugera aceste procese tehnice, se va pune accentul și pe anumite tehnici couture pe care le veți folosi pentru realizarea/finisarea/personalizarea pieselor.
Etape de lucru
- 20 Noiembrie 2024 – lansarea temei pe romaniancreativeweek.ro și către Departamentele de Modă din cadrul celor 6 Universități invitate la RCW25;
- 20 Ianuarie 2025 – închiderea aplicațiilor;
- 31 Ianuarie – anunțarea finaliștilor;
- Februarie 2025 – o dată stabilit short-list-ul de finaliști, va urma o parte de mentorat cu echipa ROMANIAN FASHION WEEK, pentru pregătirea colecțiilor-capsulă ce vor fi prezentate în luna mai, în cadrul festivalului;
- Fiecare finalist va transpune 5 ținute;
- 15 Mai 2025 – colecțiile-capsulă trebuie să ajungă la Iași, la adresa: CONFECȚII INTEGRATE MOLDOVA, Str. Bucium, nr. 34, persoană de contact AURA POPA – 0730 900 220 – sau pot fi aduse la adresa indicată chiar de finaliști;
- 23 Mai 2025 – colecțiile-capsulă ale finaliștilor vor fi prezentate în cadrul ROMANIAN CREATIVE WEEK, ROMANIAN FASHION WEEK, ROMANIAN FASHION WEEK ACADEMIA;
- Un juriu profesionist va desemna câștigătorul.
PREMIUL ROMANIAN FASHION WEEK ACADEMIA va consta într-un cec în valoare de 1500 Eur, un pachet-cadou de furnituri – ambele acordate de către FREUDENBERG și, în plus, va presupune invitația de a face parte din selecția curatorială a ROMANIAN FASHION WEEK NEW WAVE din 2026.
Date tehnice
- Sunt eligibili să participe la Call: studenți, masteranzi, doctoranzi de la oricare an de studiu;
- Fiecare dintre cele 10 schițe din colecția propusă va fi inclusă pe o planșă, format A3 landscape, care va cuprinde: schița artistică (reprezentare față, spate), schițe tehnice (reprezentare față, spate), detalii de croi, detalii tehnice, mostre de material, mostre de pasmanterii. Toate elementele incluse pe planșă trebuie să fie originale (în cazul în care doriți să inserați imagini mici cu referințe culturale, ele vor fi însoțite de credite);
- Text explicativ de o pagină din care să rezulte direcția de abordare a concurentului, afinitatea pentru tema concursului, elementele de natură durabilă.
- Menționarea anului de studiu și universitatea de artă unde este înmatriculat candidatul.
Criterii de evaluare / notare
- Respectarea conceptului indicat;
- Referințe culturale și repere conceptuale;
- Includerea procedeelor tehnice specifice upcycling-ului;
- Prezența elementelor specifice couture-ului;
- Originalitate;
- Soluții de croi;
- Modernitate și relevanța pentru moda secolului 21;
- Respectarea schițelor propuse și acuratețea transpunerii (acest criteriu va fi luat în considerare la jurizarea finaliștilor, din luna mai 2025);
- Inovație la nivel de sugestii de intervenții pe suprafețele textile (acest criteriu va fi luat în considerare la jurizarea finaliștilor, din luna mai 2025).
JURIUL ambelor etape – din Ianurie 2025, respectiv din Mai 2025 – este format din: ALEXANDRU ABAGIU, LUCIAN BROSCĂȚEAN, OVIDIU BUTA, IOANA CIOLACU, SORIN STRATULAT și câte un reprezentant de la fiecare din cele 6 universități invitate.
Mult succes și energie creativă pentru lucrul la schițe/colecții!
Despre Romanian Creative Week
RCW este o platformă de intersecție pentru limbajele creativității recente. În cadrul RCW, diferitele expresii și forme ale artei, designului și manifestările emergente ale creativității se întâlnesc și interacționează, generând noi zone de comunicare și colaborare. În RCW, expresiile artistice, designul conceptual, inovația tehnologică și tendințele culturale nu doar coexistă, ci se întrepătrund organic, creând spații sincretice și fertile pentru noi forme de comunicare și colaborare interdisciplinară.
RFW ACADEMIA & RFW NEW WAVE sunt coordonate de către Lucian Broscățean și Ioana Ciolacu. Platformele continuă misiunea secțiunii de Tineri Designeri și Debut a ROMANIAN FASHION WEEK, ce încă de la finalul anilor ‘90 a descoperit, lansat, promovat și sprijinit mulți dintre designerii care astăzi fac performanță prin brandurile lor, sau în medii profesioniste naționale și internaționale.
În cadrul ROMANIAN FASHION WEEK și în contextul festivalului ROMANIAN CREATIVE WEEK, secțiunea RFW contribuie la construirea unor ecosisteme generatoare de idei, concepte, povești și identități vizuale relevante pentru industriile creative.
ROMANIAN CREATIVE WEEK este organizat de FEDERAȚIA PATRONATELOR DIN INDUSTRIILE CREATIVE (FEPIC) – singura federație patronală reprezentativă la nivel național ce activează în sectorul Industriilor Creative din România. S-a înființat în Iași, în august 2011. A organizat până acum, direct sau prin patronatele membre, mai mult de 50 de acțiuni de promovare națională și internațională a industriilor creative românești în domenii precum designul vestimentar, industria cinematografică și de televiziune, publicitate, IT, muzică etc.
Obiectivul principal al FEPIC este acela de a susține în mod nemijlocit creativii și creativitatea. Importantă este și facilitarea întâlnirii dintre tinerii creativi și nume consolidate deja ale creativității românești într-un efort comun de promovare, dezvoltare și consolidare a industriilor creative în România și în regiune. Obiectivele FEPIC acoperă atât zone ce țin de recunoașterea și susținerea administrativă a creativității cât și identificarea modalităților prin care creativitatea poate și trebuie să contribuie la dezvoltarea economică, culturală și socială a comunităților.”