12:00 - 20:00
Cum ne lăsăm amprenta asupra timpului? Observăm schimbarea ca măsură a timpului care trece. Atunci când o celulă se simte amenințată, se multiplică. Are dorința de a trăi etern. Atunci când o celulă are parte de un mediu propice dezvoltării sale, își prelungește viața. Are dorința de a trăi etern. Este legea vieții.
Eternitatea este însămânțată în inimile noastre, ne spune Ecleziastul în 3:11. Este conținutul primordial a tot ce e viu, fizic și metafizic. Avem o nevoie instinctuală pe care nu o putem anula: de a ne lăsa amprenta asupra timpului, pentru că observăm trecerea lui. Câteodată putem evada dintre granițele sale prin încercarea de a opri momentul, de a opri schimbarea. Sau putem transgresa timpul, prin trecerea în afara lui, prin transformare capitală, prin transformarea deplină a materiei proprii, adică, prin vindecare.
Arta și religia împărtășesc scopul spiritual al eternitatății văzut ca încercare ritualică, ca pariu. Cel Ales, care, prin vibrațiile sale înalte și sensibilitatea deosebită pășește în peșterile întunecate ale lui Platon pentru a aduce lumina sufletului – artistul, doctorul, cercetătorul, preotul sau shamanul (Alan Watts) – câteodată figuri întruchipate în același personaj, se impregnează cu lumina eternității și cu responsabilitatea de a o împărtăși cu comunitățile de care aparțin. În singurătatea atelierelor lor, practica artistului se aseamănă cu aceea a slujitorului spiritual. Este efortul de a atinge o stare perpetuă de revelație prin ritual, încercarea de a găsi acel moment care nu mai are nevoie de schimbare: perfecțiunea eternă.
Prin lentila noastra lumească, putem alege să fim simpli privitori, martori ai schimbării. Dar putem și să fim complici ai gesturilor spirituale, ai trecerilor ritualice, pătrunzând în acest tărâm de liniște, de armonie, de vindecare și de nostalgia de a ne încălzi în lumina eternității. Ce înseamnă existența noastră din perspectiva eternității? Și ce facem în legătură cu aceasta? Parafrazând pariul lui Blaise Pascal (1623-1662), tu cât pariezi pe eternitate?
Artiști
Ana Maria Micu
(n.1979) trăiește și lucrează la Botoșani și este reprezentată din 2018 în mod exclusiv de Mind Set Art Center Taipei. Pictura este mediul ei principal, dar uneori trece la desen, video și animație. Adună idei și imagini din mediul său imediat, un apartament tipic construit în perioada comunistă pe care îl folosește pentru a locui, a lucra și a cultiva plante.
Scenele sale discrete promovează o apreciere a mecanismelor pe care a trebuit să le dezvolte pentru a pune la punct sisteme eficiente în situații adverse. În 2024, Mind Set Art Center găzduiește expoziția sa personală „Woman, Scaffolding”. În România, o expoziție personală importantă este „Mână stângă spre priveliște depărtată” în 2022, la Muzeul Național de Artă Contemporană, București. În 2004, Micu a absolvit un Masterat în Arte Vizuale la Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca.
Bogdan Gîrbovan
Ciprian Mureșan
(n. 1977 în Dej), trăiește și lucrează la Cluj-Napoca. A absolvit Universitatea de Artă și Design din Cluj, și este co-editor al revistei artist-run VERSION. DIN 2005 este editor al IDEA artă+societate. Artistul a expus în numeroase expoziții internaționale, personale între altele la galeriile Eric Hussenot, Muzeul de Artă Cluj-Napoca, Tate Modern (UK), Ludwig Museum – Muzeul de artă contemporană Budapesta, precum și de grup mai recente la Mudam (LU) Centre Pompidou (Paris) și New Museum (NY).
În 2009 a reprezentat România la cea dea 53a Bienală Internațională de artă de la Veneția, iar anul acesta, în 2024, este curatorul Pavilionului României de la aceeași bienală, realizând proiectul What work is împreună artistul Șerban Savu.
Gabriela Vanga
(n. 1977) trăiește și lucrează între Paris și Târgu-Mureș. Co-editoare a revistei artist-run VERSION magazine. A urmat cursurile Ecole des Beaux Arts, Nantes în 2001-2002 și Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca între 1997-2001. 2002-2003 Le Pavillon / Palais de Tokyo, laboratoire de création, Paris Artista a expus în numeroase expoziții internaționale, personale și de grup, printre altele la Galeriile Plan B Cluj și Berlin, Yvon Lambert (FR) sau Judin (DE), Muzeul de Artă Taubmann (USA) și alte spații prestigioase din jurul lumii. Practica multi-disciplinară a Gabrielei Vanga include fotografie, video, pictură, performanțe și instalații – suportul media este ales pentru a îndeplini cerințele conceptuale ale gândurilor sale transformate în lucrări.
Curator
Marlene Herberth/KraftMade
KraftMade Research&Lab este un studio centrat pe meșteșug și design bazat în Transilvania rurală, compus din Marlene și Alex Herberth, care lucrează cu tehnici provenite din patrimoniu și oferă soluții pentru strategii regenerabile. Ei creează expoziții site-specific, cercetări de unelte, tehnici și materiale, obiecte performative și capsule/ediții unice. Practica lor curentă se concentrează pe educație și restaurare în lemn, fier și piatră, dar și cercetare despre textile, plante, oase și fibre. Abordarea lor curatorială este invazivă, viscerală și maximalistă, adresând toate simțurile, iar scopul mereu manifest. Metoda lor este interdisciplinară pentru un viitor regenerativ inspirat din patrimoniu.