Texturalitatea modei upcycled
RFW Academia
5.11.2025—20.1.2026
Texturalitatea modei upcycled
RFW Academia
5.11.2025—20.1.2026
De la finalul anilor ’90, echipa ROMANIAN FASHION WEEK și-a propus să construiască, încă de la primele ediții, o platformă puternică de promovare pentru designerii consacrați, dar și pentru cei emergenți, generând un context creativ menit să ofere mentorat, sprijin și vizibilitate pentru demersurile unor designeri care, în timp, au scris capitole importante din istoria recentă a modei românești – cu reverberații în mediile profesioniste ale modei internaționale.
Romanian Fashion Week – RFW, unul dintre pilonii festivalului ROMANIAN CREATIVE WEEK, include patru secțiuni principale:
• RFW Research – laborator conceptual de cercetare artistică și inovație;
• RFW Academia – dedicată departamentelor de modă ale universităților invitate;
• RFW New Wave – adresată tinerilor designeri aflați la început de carieră;
• RFW Romanian Designers + RFW Exhibition – axate pe demersurile designerilor consacrați.
Pentru ediția 2026, RFW, în cadrul ROMANIAN CREATIVE WEEK, lansează două call-uri distincte, menite să continue și să dezvolte ceea ce s-a construit în peste 25 de ani: o platformă de susținere a noilor generații. Astfel, dacă pentru studenți, masteranzi și doctoranzi, call-ul poartă numele RFW Academia, pentru tinerii designeri apelul se intitulează RFW New Wave.
RFW Academia se adresează studenților, masteranzilor, doctoranzilor departamentelor de Modă de la cele 6 universități invitate: Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca, Universitatea Națională de Arte din București, Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași, Universitatea de Vest din Timișoara, Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași și Universitatea Tehnică a Moldovei din Chișinău.
Tema Call-ului
Texturalitatea modei upcycled.
Metode inovatoare de intervenție pe materiale
În continuarea direcției din anii anteriori, axate pe designul responsabil, fiecare student, masterand sau doctorand este invitat să trimită o propunere de colecție formată din 10 schițe, în care să evidențieze o viziune personală asupra temei, utilizând tehnicile specifice upcycling-ului.
Punctele de plecare pot fi inspirate din orice tip de repere culturale sau artistice, din domeniile industriilor creative și nu numai. Participanții au libertatea de a construi o narațiune proprie, prin care să exprime o perspectivă autentică, originală și inovatoare asupra morfologiilor vestimentare abordate.În ceea ce privește upcycling-ul, participanții pot sugera utilizarea oricărui tip de piesă vestimentară și/sau suprafață textilă, supuse procesului de transformare. Schițele vor ilustra aceste procese tehnice, punând accent pe tehnici de manipulare a suprafețelor textile utilizate în realizarea, finisarea sau personalizarea pieselor.
Etape de lucru
- 5 noiembrie 2025 – lansarea temei pe romaniancreativeweek.ro și transmiterea către departamentele de modă ale celor 6 universități invitate;
- 20 ianuarie 2026 – închiderea aplicațiilor;
- 30 ianuarie 2026 – anunțarea finaliștilor;
- februarie 2026 – sesiune de mentorat cu echipa RFW pentru pregătirea colecțiilor-capsulă;
- fiecare finalist va transpune 7 ținute;
- mai 2026 – trimiterea colecțiilor la CONFECȚII INTEGRATE MOLDOVA, Str. Bucium nr. 34, Iași (persoană de contact: 0730 900 220);
- mai 2026 – prezentarea colecțiilor-capsulă în cadrul ROMANIAN CREATIVE WEEK, secțiunea RFW Academia.
Un juriu profesionist va desemna câștigătorul.
Premiul RFW Academia
- Cec în valoare de 1.500 EUR
- Invitație de a face parte din selecția curatorială RFW New Wave, 2026-2027
Date tehnice
- eligibili: studenți, masteranzi și doctoranzi din oricare an de studiu;
- fiecare dintre cele 10 schițe se va regăsi pe o planșă format A3 (landscape) și va include schița artistică, schițe tehnice, detalii de croi, mostre de materiale și pasmanterie;
- toate elementele trebuie să fie originale; imaginile de referință culturală vor fi însoțite de credite;
- text explicativ de o pagină cu direcția conceptuală, afinitatea pentru temă și elementele sustenabile;
- menționarea anului de studiu și a universității de proveniență.
Criterii de evaluare
- respectarea conceptului indicat;
- coerența referințelor culturale și conceptuale;
- utilizarea procedeelor tehnice specifice upcycling-ului;
- prezența intervențiilor inovatoare pe suprafețele textile;
- originalitate;
- soluții de croi;
- modernitate și relevanță pentru moda secolului XXI;
- acuratețea transpunerii schițelor (jurizarea din mai 2026);
- gradul de inovație al intervențiilor pe suprafețele textile (jurizarea din mai 2026).
Juriu
Lucian Broscățean, Ovidiu Buta, Ioana Ciolacu, Marian Pălie, Sorin Stratulat și câte un cadru didactic desemnat de departamentele de modă din cadrul celor 6 universități invitate: Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca, Universitatea Națională de Arte din București, Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași, Universitatea de Vest din Timișoara, Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași și Universitatea Tehnică a Moldovei din Chișinău.
Mult succes și energie creativă în realizarea schițelor și colecțiilor!
Înscriere
Înscrierile se fac printr-un mail la callforprojects@romaniancreativeweek.ro, cu subiectul RFW New Wave / Nume_Prenume participant
Despre Romanian Creative Week
RCW este o platformă de intersecție a limbajelor creativității contemporane. În cadrul RCW, diferitele expresii ale artei, designului și inovației se întâlnesc și interacționează, generând noi zone de comunicare și colaborare.
• RFW Research – coordonator: Lucian Broscățean
• RFW Academia – coordonatori: Ioana Ciolacu și Lucian Broscățean
• RFW New Wave – co-curatori: Ioana Ciolacu și Lucian Broscățean
• RFW Exhibition – curator: Ovidiu Buta
• RFW Romanian Designers – coordonator și curator: Ovidiu Buta
Aceste platforme continuă misiunea secțiunii de Tineri Designeri și Debut a ROMANIAN FASHION WEEK, care, de la finalul anilor ’90, a descoperit, lansat și promovat numeroși designeri ce performează astăzi prin brandurile lor, în medii profesioniste naționale și internaționale.
ROMANIAN CREATIVE WEEK este organizat de FEDERAȚIA PATRONATELOR DIN INDUSTRIILE CREATIVE (FEPIC) – singura federație patronală reprezentativă la nivel național, activă în sectorul industriilor creative din România.