of (Dis)belief, with a Little Help from My Friends
Acces liber
2025


Conceptul de suspension of disbelief, introdus de Samuel Taylor Coleridge în Biographia Literaria (1817), este esențial în receptarea operelor artistice. Termenul desemnează disponibilitatea tacită a privitorului de a accepta elemente improbabile într-o reprezentare, atât timp cât acestea evocă „interes uman și o aparență de adevăr” (Coleridge, 1817). În artele vizuale, procesul este mediat istoric prin tehnici precum trompe-l’œil, clarobscurul sau perspectiva, menite să manipuleze percepția. După cum afirmă Walton (1990) în Mimesis as Make-Believe, această suspendare nu presupune naivitate pasivă, ci participare imaginativă activă, modelată de convenții estetice și contexte culturale.
Expoziția pictorului Florin Ștefan investighează această negociere dinamică — între credință și scepticism, finalitate și proces, narațiune personală și întâlnire colectivă. Fiecare lucrare reflectă relații formative care au influențat parcursul creativ: conceptualismul rațional insuflat de profesorul Florin Maxa, autenticitatea viscerală a pictorului Cornel Brudașcu și profunzimea enciclopedică transmisă de artistul Ioan Aurel Mureșan (Muri). De la aceste personalitati Florin Ștefan a învățat că actul creației este mereu suspendat între instinct și structură.
Interacțiunea cu marele artist Paul Neagu evidențiază modul în care schimbul artistic funcționează ca o suspendare continuă a certitudinii și autorității. Neagu a fost un exemplu viu al deschiderii necesare pentru a primi și pentru a înțelege că un tânăr artist, chiar și la început de drum, poate deveni parte dintr-un dialog artistic semnificativ.
În cele din urmă, suspension of disbelief în practica artistului se manifestă ca o invitație: de a îmbrățișa ambiguitatea, de a participa activ la proces și de a recunoaște fluiditatea ontologică inerentă actului creator.
Artist

Florin Ștefan
Florin Ștefan (n. 1968, Batiz-Călan) este pictor, curator, profesor doctor al Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca, unde predă în cadrul Departamentului Pictură și ocupă poziția de Rector al instituției.
Lucrările sale fac parte din colecții publice și private de prestigiu, iar practica artistică explorează tematici legate de reprezentare, identitate și condiția contemporană.
Proiectele artistice sunt prezentate în contexte prestigioase, având expoziții personale semnificative, precum Eretica e Retorica (Fondazione Filiberto e Bianca Menna, Roma, 2025), Icons for the End of the World (Spațiu Intact, 2021), Morpheus (Barcsay Museum, Budapesta, 2019), This is Not a Love Song (Galerie Anne-Sarah Bénichou, Paris, 2018), La boîte rouge (Iconoscope, Montpellier, 2017), Face Time (Galerie Anne-Sarah Bénichou, Paris, 2016) și Dead Man (Muzeul de Artă, Cluj-Napoca, 2012).
A participat la expoziții colective de referință, naționale și internaționale: Perspectiva Cluj (Pastificio Cerere, Roma, 2023), Siamo Monadi, Siamo Nomadi (TOMAV, Torre di Moresco, 2021), Place aux femmes (Paris, 2021), Mon corps, où es-tu ? (Paris, 2021), Le jour n’est pas si loin (Manifesta, Lyon, 2021), Festival International du Livre et du Film d’Art (Perpignan, 2021), Life: A User’s Manual (Bienala Art Encounters, Timișoara, 2017), Art Genève (Geneva, 2017) și Galeristes (Paris, 2017). A fost recenzat în publicații renumite: ArtPress, Artforum, Artension, Beaux-Arts Magazine, ArtTribune și Espoarte.
Contribuțiile sale profesionale depășesc sfera creației și producției artistice. Absolvent al programului de masterat (DESS) al Université Paris III, Sorbonne Nouvelle, Relations Interculturelles, Politiques Culturelles Internationales et Gestion des Arts (2000–2001), fondator al Fundației Culturale Intact și al Centrului de Interes, a avut un rol esențial în promovarea discursului artistic contemporan atât în România, cât și pe plan internațional.
A curatoriat expoziții majore, facilitând colaborări cu personalități importante din lumea artistică.
Promovează, constant, artiști emergenți în medii de anvergură, contribuind la ascensiunile lor profesionale.
Printre distincțiile primite se numără Grand Prix de Peinture (Académie des Beaux-Arts and Conseil Régional de Namur, Belgia, 1992) și titlul de Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres (Republica Franceză, 2021).