12

Mâna mea este lingura ta. Te hrănește

acces liber

14.5–31.7
2025
Centrul Internațional de Artă Contemporană - Baia Turcească
Mâna mea este lingura ta. Te hrănește Mâna mea este lingura ta. Te hrănește

Expoziție cu angrenaj vizual, emoțional, intelectual.

Curator: Mircea Cantor

Design Expozitie: Cumulus Architecture

Arh. Eliza Yokina

Asistenti arh. Razvan Stanciu, stud. Arh. Sergiu Turlui;

Grafica: Ruxandra Grigoras.

Expoziția de față cuprinde peste 200 de obiecte și opere de artă și pune în prim plan atât importanța mâinii artistului, cât și a artizanului, care, printr-un proces de cizelare și perfecționare de-a lungul veacurilor a făcut posibilă descărcarea și manifestarea unor opere artistice sau obiecte excepționale ce i-au modelat viața sub toate aspectele ei. Henri Focillon în faimosul său eseu “Elogiul Mâinii” publicat în 1939, descria etapele prin care artistul descoperă prin intermediul mâinilor sale lumea, pornind din acel timp mitic al umanității, ca la rândul său să o redea și  să o facă vizibilă prin operele sale. În acest sens Focillon  spune că “posesiunea lumii implică un fel de adulmecare tactilă”. Prin îndemânarea sa artistul, ființă superioară, era văzut ca cel care are puteri magice capabil să sustragă invizibilului, mesaje și imagini ce le materializa în lemn, în piatră, în lut sau pe hârtie. Tot Focillon continuă și spune: “Arta se face cu ajutorul mâinilor. Ele sunt instrumentul creației, dar în primul rând organul cunoașterii”. Mâna simbolizează forța conștiinței care creează lumea. Descoperirea focului, a securii, a roții olarului, a scrisului sunt suma și rezultatul miilor de încercări de a-și folosi aceste “arme fragile”. Mâinile încarnează eficacitatea, munca, adaptarea, inventivitatea, deținerea unei voințe în scop creativ dar și distructiv. Mâinile omului au făcut ca acum 30000 de ani să perfecționeze o unealtă mică – acul din os – pentru a asambla pieile animalelor din care și-a făcut îmbrăcămintea. Ideea de croitorie ne trimite simbolic la idea de corp ca haină a sufletului. Obiecte precum pensula, pana de scris, sabia, bastonul, lingura, mănușa, căușul vor jalona parcursul expoziției ca un fel de pauze temporare. Mâinile binecuvintează, venerează sau imploră (postura de orantă). Arheologia ne stă mărturie cu artefacte ce atestă aceste gesturi la început sumar schițate ale unor figurine din neolithic și care arhetipal se continuă până în arta bizantină și mai departe. Aceleași mâini care mângâie un copil, grijesc o rană sunt și cele cele ce țin arma, ascut cuțitul sau vor lua viața celuilalt. Aceeași mână ține și scutul și sabia, aceeași mână mângâie sau lovește, aceeași mână scrie poezia cât și sentința de condamnare. În spațiul domestic, când ne naștem suntem ținuți în brațele mamei, mâinile ei ne mângâie capul, corpul. Grija acesta, protecția care curge prin mâna mamei e arhetipul creației ce trebuie protejate. Limbajul popular (proverbe, zicători) și literatura abundă de exemple care închid în ele sensuri și atribute ale mâinii sau mâinilor, pe care am încercat să le restitui prin câteva exemple citate în desfăsurarea expoziției. 

Revenind la artist se poate spune că mâna artistului nu minte niciodată. De ce? pentru că artistul prin “tehnica și poetica mâinii” redă dimensiuni ce compun sau descompun “limbajul privirii” – limbaj ce îi este propriu necesității sale interioare. Astăzi, mai multe ca oricând, mai ales în  contextul amplorii dezvoltării tehnologice și al A.I.-ului, aplecarea asupra a ceea ce poate încă face mâna umană cu erorile și ezitările ei, din perspectiva istorică mai ales, poate fi o determinantă pozitivă, chiar constructivă, în special în contextul creației umane.  

Așadar pe parcursul nelinear al Băii Turcești, prin alăturarea pe care am făcut-o între artefacte împrumutate de la 12 muzee naționale cât și regionale, lucrări de artiști contemporani și moderni, cât și desfășurarea unor performance-uri (unele inedite pentru public) am urmărit o prelungire a curiozității dincolo de limitele unei lecturi asociative, într-o narațiune subiectivă ce are în centru măiestria mâinii umane ce se oferă privitorului.

Artiști

Vladlen Babcinețchi

Victoria Berbecaru

Geta Brătescu

Corneliu Brudașcu

Mircea Cantor

Lena Constante

Doru Covrig

Vasile Ginghină

Ion Grigorescu

Oláh Gyárfás

N.S. Harsha

Nona Inescu

Peter Jacobi

Corneliu Medrea

Alexandra Mocanu

Ciprian Mureșan

Paul Neagu

Cristian Opriș

Eugenia Pop

Sorin Prodea

Eugen Roșca

Hiba Schahbaz

Valérie Snoebeck

Ioana Stanca

Bogdan Szekely

Gheorghe Tattarescu

Achraf Touloub

Gabriela Vanga

Gopo

Elevi de la Liceul de Artă, Iași

Muzeul Național de Istorie a României

Muzeul Național al Țăranului Român

Muzeul de Artă — Complexul Muzeal Național „Moldova” Iași

Muzeul de Istorie a Moldovei — Complexul Muzeal Național „Moldova” Iași

Muzeul Etnografic al Moldovei — Complexul Muzeal Național „Moldova” Iași

Muzeul Național al Literaturii Române Iași

Muzeul Mitropolitan al Mitropoliei Moldovei si Bucovinei

Muzeul de Artă Eneolitică Cucuteni „Gheorghe Dumitroaia” Piatra-Neamț - Complexul Muzeal Național Neamț

Memorialul Ipotești — Centrul Național de studii „Mihai Eminescu”

Muzeul Etnografic al Transilvaniei

Muzeul Judeţean Botoşani

Design Expoziție

Eliza Yokina

Eliza Yokina

Eliza Yokina este arhitect și designer, cunoscută pentru sensibilitatea cu care reinterpretează spațiul și pentru atenția meticuloasă la detalii. Cofondator al biroului de arhitectură SYAA în 2006 și al Cumulus Architecture în 2017, Eliza a contribuit semnificativ la peisajul arhitectural contemporan, explorând relația dintre om, spațiu și povestea fiecărui loc.

Implicată activ în educație și inovație, este membru fondator și parte din board-ul Asociației De-a Arhitectura și al Asociației Române de Design și Inovație (ARDI). De-a lungul carierei, a fost distinsă cu numeroase premii, inclusiv două trofee consecutive la Anuala de Arhitectură București.

Cu o conexiune profundă față de artă și designul de obiect, Eliza își transpune viziunea în proiecte care depășesc granițele convenționale ale arhitecturii. Pentru ea, spațiul construit este o extensie a naturii, iar fiecare proiect este o oportunitate de a modela nu doar forme, ci și experiențe, redefinind modul în care locuim și interacționăm cu mediul înconjurător.

Performance

Tănase Burnar

Imane Chaouche

Daniel Codrescu

Mărie lui Conspetre

Silviu Cristea

Mircea Lac

Sorin Prodea

Paul Torac

Curator

Mircea Cantor

Mircea Cantor

Mircea Cantor b. 1977, Oradea, România Trăiește și lucrează pe Pământ

Mircea Cantor este un artist multidisciplinar apreciat a cărui practică cuprinde film, sculptură, instalație, fotografie și desen. Câștigător al Premiului Marcel Duchamp (2011), opera lui Cantor este aclamată pentru reflecția sa asupra libertății, granițelor și condiției umane. Prin repetiție, ritm și simetrie, el creează o poezie vizuală care îi determină pe spectatori să mediteze asupra limitărilor și posibilităților existenței umane. Lucrările notabile includ The Landscape Is Changing (2003), în care demonstranții țin oglinzi în loc de pancarte și Deeparture (2005), care prezintă o întâlnire tensionată între un lup și o căprioară într-o galerie goală. Lucrările sale implică sublimarea vieții de zi cu zi în metafore puternice.

Expozițiile personale recente includ Mircea Cantor, Villa Medici, Roma (2021); Sunetul trupului meu este memoria prezenței mele, Teatrul Grec din Siracuza, Sicilia (2020); Mircea Cantor, Musée d’arts de Nantes, Nantes (2019); și Mircea Cantor, Fondation d’entreprise Hermès, Tokyo (2018). Lucrările sale au fost achiziționate de colecții internaționale importante, printre care MoMA, New York; Walker Art Center, Minneapolis; Centrul Pompidou, Paris; Muzeul Reina Sofia, Madrid; Castelo di Rivoli, Torino și Kunsthaus, Zurich.

Cantor a fost invitat să ilustreze sezonul de aniversare a 350 de ani a Operei din Paris (2019) cu desene realizate în timpul repetițiilor, iar în 2020, monografia sa detaliată a fost publicată la Dilecta, Paris. În 2023 a fost invitat să colaboreze cu brandul de modă Dior prin proiectarea a două genți de mână Lady Dior Art. În martie 2025 a fost invitat să conceapă, cu desene inedite realizate în tuș, identitatea vizuală (Afișe, panouri, program etc.) pentru prestigiosul Saut Hermès – competiție mondială anuală de sărituri de la Paris.

A fost distins cu Ordinul Ofițer de Arte și Litere, Franța și Ordinul Național pentru Merit, România (ambele în 2019).

Instagram: mirceacantor