Povestea artistului care transformă live vocile publicului în muzică, la New Media District, în cadrul Romanian Creative Week

24.5.2025

New Media District, una dintre cele mai spectaculoase secțiuni ale Romanian Creative Week (RCW), cel mai amplu eveniment dedicat industriilor creative din Uniunea Europeană,  transformă Cartierul Copou din Iași într-un spectacol nocturn al artei digitale. Curatoriată de artistul vizual Andrei Cozlac – dublu premiat UNITER pentru video mapping – secțiunea New Media District propune, în acest weekend, un spațiu viu, în care tehnologia, arta și publicul se întâlnesc pentru a genera emoție și dialog.

Peste 40 de artiști expun instalații interactive, lucrări vizuale și performance-uri care explorează tema iubirii, a absenței, a fricii și a apropierii — toate reunite într-un cadru ce transformă Parcul Voievozilor și zona Casei Universitarilor într-o galerie de artă în aer liber, activă în fiecare seară, începând cu ora 20:00.

Printre expozanții New Media District, eveniment susținut de Raiffeisen Bank, Audi, Vodafone, se numără și Denis Bolborea, performer, coregraf, muzician și sound designer, a cărui practică artistică se desfășoară la granița dintre dans, voce și tehnologie. După participarea sa anterioară în formule multidisciplinare, artistul revine la RCW cu două momente muzicale live care pun accent pe interacțiunea directă cu publicul. 

Vreau să creez un cadru de joacă, în care granița dintre artist și spectator să dispară. Muzica va fi o negociere constantă între ce propun eu și ce își dorește publicul să audă”, spune Denis Bolborea, care va „folosi” în timp real vocile participanților, conturând un peisaj sonor colectiv. În plus, artistul va integra un „mini-workshop” de expresie vocală și beatbox, pentru a stimula participarea spontană: „Poți simți o stânjeneală când ți se cere să scoți un sunet, dar tocmai acea vulnerabilitate poate duce la o formă autentică de conexiune artistică”, adaugă el.

Tineri artiști și platforme emergente în centrul secțiunii New Media

RCW sprijină în mod constant tinerii creatori prin burse dedicate studenților de la Universitatea Națională de Arte „George Enescu”, departamentul de Fotografie, Video și procesarea computerizată a imaginii. Pentru această ediție, lucrările semnate de Traian Isaila, Mengheris Monica, Cezara Pataliga, Andrei Popovici, Călin Ursuțu și Dănilă Ioan Daniel au abordat teme precum reconfigurarea percepției și modul în care comunicăm în spațiul digital suprasaturat de informații.

În paralel, atelierele New Media Jam, fondate de artiștii Dromp și Graffo, au revenit cu trei proiecte colective dezvoltate de echipele NMJ 1 (Ilinca Popescu, Lavinia Roman, Dragoș Silion), NMJ 2 (Anton Petruț, Marius Brăsoveanu) și NMJ 3 (Ioana Rusu, Mihaela Lungu, Florin Nichifiriuc). În plus, au fost invitate proiecte ale studenților de la Centrul Cinetic / UNATC, București, semnate de Andrada Baleanu, Alexu Manolache, Tony Deaibe, Orsi Rend, Mara Olaru și Lorena Cocora.

Romanian Fashion Week continuă cu numeroase surprize

În acest weekend, Iașul este capitala modei, găzduind o ediție aniversară a Romanian Fashion Week, susținută de Pepsi, glo, Iulius, Banca Transilvania, Stella Artois, Zano, Mionetto, Printco și PromoTOP. Peste 100 de designeri își prezintă colecțiile cu ajutorul a peste 150 de modele, pe cel mai mare catwalk din țară, din Grădinile Palas. 

Podiumul are aproximativ 60 de metri lungime și este proiectat pe ecrane LED cu o suprafață totală de 100 mp. Pe lângă scena principală dedicată modei, Romanian Fashion Week s-a extins și în alte locații importante din oraș, prezentarea colecțiilor având loc și în Sala Pașilor Pierduți, din cadrul Universității „Al. I. Cuza”, precum și în Atriumul Palatului Culturii. Programul integral al Romanian Fashion Week, precum și locațiile  evenimentelor pot fi consultate pe aplicația RCW.

Despre Romanian Creative Week

Romanian Creative Week este organizat de Federația Patronatelor din Industriile Creative, singura federație patronală reprezentativă la nivel național ce activează în sectorul industriilor creative. S-a înființat în Iași, în august 2011. A organizat până acum, direct sau prin patronatele membre, mai mult de 100 de acțiuni de promovare națională și internațională a industriilor creative. 

Parteneri instituționali ai RCW 2025: Primăria Municipiului Iași, Ministerul Culturii, Consiliul Județean Iași, Muzeul Național al Literaturii Române Iași, Complexul Muzeal Național Moldova Iași, Uniunea Artiștilor Plastici din România Filiala Iași, Universitatea „Al. I. Cuza” din Iași, Centrul Internațional de Artă Contemporană, Ordinul Arhitecților din România – Iași, Muzeul Municipal „Regina Maria”, Universitatea Națională de Arte „George Enescu” Iași, Aeroportul Iași, FontIS. 

Parteneri: UniCredit Bank, Iulius, Pepsi, Audi, glo, Raiffeisen Bank, Lancôme, Banca Transilvania, Vodafone, Philips, Stella Artois, Zano, Pioneer Grup, Mionetto, Greentek Lighting, Jidvei, Godmother, Omni Mind, Murali, Siniat, Wink, Printco, Promotop, Centric, Grand Hotel Traian. 
Parteneri media: Pro TV, Protv.ro, Digi 24, HotNews.ro, Newsweek România, Ziarul de Iași, Europa FM, Agerpres, Virgin Radio, Radio HIT, Investigatoria.ro, MediaQuality.ro, ArtHood.ro.