8

Bruno Maria Bradt: Cântecul Vârstelor

arts & crafts
15–26.5.2024
12:00–22:00
Palatul Braunstein
Bruno Maria Bradt: Cântecul Vârstelor Bruno Maria Bradt: Cântecul Vârstelor

Concepută ca o spirală epică și punctată de accente autobiografice, expoziția “Cântecul Vârstelor” este o incursiune în lumea interioară a lui Bradt, populată de reflecții personale, de reinterpretări ale unor experiențe marcante de viață, de figuri care aparțin memoriei artistului, de la familie și mentori, la cunoscuți cu fabuloase povești de viață și la lucrări care transformă personaje contemporane marginalizate în apostoli contemporani.

Cu un titlu preluat din Lucian Blaga, « Cântecul Vârstelor » e cu mult mai mult decât o selecție de lucrări, e o elegie în imagini, căci are un puternic caracter meditativ, tandru și melancolic, în pofida mesajului plin de speranță. 

Expoziția propune lucrări din diferite etape creative ale artistului, dar mai ales lucrări recente, de mari dimnesiuni, reprezentative pentru teme, formule și mijloace de exprimare artistică actuale, a căror execuție modulară permite atât expunerea completă, cât și cea parâiala, fiecare modul având o viață proprie. Compoziția este astfel gândită, încât mesajul lucrărilor să nu fie diluat sau pierdut prin fragmentare.

Cea mai recentă operă a lui Bradt, « Halt Mich » (« Susține-mă! »), cu o lungime de opt metri și jumătate, e un poem vizual dedicat Iubirii care nu ține cont de vârstă, o contrapondere la clișeele care asociază dragostea cu tinerețea și care limitează conceptul de frumusețe la apropierea de formele și proporțiile adolescentine. Într-o societate în care media de vârstă crește continuu, Bradt clamează, prin arta sa, dreptul la dragoste, la senzualitate și sexualitate, la sentimente și relații, pentru toți oamenii, indiferent de numărul anilor și de aparențele fizice.

Artistul folosește, în portretele sale de grup (ca în lucrarea „Hoffnung“/“Speranță“) personajele de prim-plan atât ca «piloni descriptivi», cât și ca elemente introductive în discursul imaginar, care continuă în planurile secunde. Astfel, privitorul percepe scena ca pe o poveste, un act narativ în imagini, lăsând loc multiplelor niveluri de interpretare.

Antiteza «sacru-profan» din seria «12», confesiunea autobiografică din «Lupta Forței.Suferința», personajele întoarse spre tablou sunt elemente care leagă intim privitorul de lucrările lui Bradt, de multe ori până la identificare.

Artist

Bruno Maria Bradt

Bruno Maria Bradt

Bruno Maria Bradt s-a născut la Timișoara în 1962. Începe să deseneze de mic copil și urmează liceul de artă. În ultima clasă de liceu, primeste Premiul I al Concursului Național de Desen. A studiat arta la Insitututul de Arte “Ion Andreescu” din Cluj-Napoca. În 1984 se stabileste în Germania, la Fürth, unde studiază designul grafic la Academia de Arte din Nürnberg.

Bradt a lucrat timp de decenii ca designer grafic pentru mai multe companii, apoi ca art director pentru agenții de publicitate. În urmă cu cincisprezece ani, Bruno Maria Bradt ia decizia de a deveni independent și de a-si dedica timpul în principal artei sale, specializându-se într-o direcție artistică extrem de complexă, cu foarte puțini reprezentanți în contemporaneitate: desenul monumental. Tehnica sa este cea a desenului clasic, de sorginte renascentistă, temele sale sunt însă contemporane, iar compoziția este complexă și marcată de modernitate.

Cu numeroase premii și recunoașteri în ultimul deceniu, Bradt (re)dezvăluie privitorilor desenul ca limbaj de exprimare partajat, reușind să transmită emoții nuanțate și – mai cu seamă, așa cum îi place artistului să spună, «povești». Lucrările lui Bruno Maria Bradt sunt elaborate studii de compoziție narativă, care comunică idei și sentimente și în care vitalitatea personajelor e tulburătoare. Marcate de simboluri importante, nu atât pentru echilibrul compozițional, cât mai ales pentru subtilitatea cu care acestea își definesc personajele pe care le însoțesc sau le completează, lucrările sale se remarcă prin folosirea repetitivă a personajelor-cheie, în atitudini și chiar momente de viață diferite, ca o întărire a mesajului prin iterație.

Bradt desenează cu creionul pe carton gri de legătorie. Accentele de culoare sunt realizate cu vopsea acrilică sau guașă și cu cretă pastelată. Regăsim între temele sale familia, credința, dar și problemele sociale precum acceptarea, bătrânețea, suferința, boala. Bradt desenează întotdeauna personajele sale cu demnitate și respect față de povestea lor. Mesajele sub formă de texte selectate, scrise în desenele sale, sunt folosite de Bradt pentru a sublinia afirmația sa picturală și pentru a crea astfel conexiuni noi.
Cunoscut mai ales în sudul Germaniei, unde a expus în spații muzeale, în galerii, dar și în catedrale și biserici, Bradt este membru în mai multe asociații profesionale prestigioase. În Romania, a fost prezent în ultimii ani cu expoziții personale la Muzeul Național de Artă din Cluj-Napoca (expoziția “Homo Sum”, însoțită de un catalog-album apărut la Editura “Tribuna”, 2020), la Muzeul Național Brukenthal Sibiu (2021), la Galeria “Mansarda” a Facultății de Arte UdV Timisoara (expoziția “Memoria Trecerii”, însoțită de un catalog, 2021) și a fost invitat de onoare al Bienalei Internaționale de Arte Vizuale Brașov, editia a 2a (expoziția “Alpha și Omega”, la Muzeul “Casa Mureșenilor”, 2021).

Curator

Cristina Simion

Cristina Simion

Curatoarea și galerista Cristina Simion a conceput și organizat peste o sută de expoziții solo și de grup (în special ale artiștilor contemporani din Estul Europei, cei mai mulți din România), în Nürnberg, München, Berlin, Paris, București, Ljubljana, Bruxelles, Chișinău, Bled, Brașov, Sibiu, Cluj, Iași, Timișoara, Suceava, Bayreuth, Smarje și Schmerikon. Cu un interes special în noua artă figurativă, a scris, editat și coordonat cataloage și albume de artă și a publicat numeroase articole.

Din 2012, este stabilită la Nürnberg, Germania, unde conduce galeria Tiny Griffon Gallery. În 2019 și 2021, a fost co-curator al Bienalei Internaționale de Arte Vizuale Brașov. Cu un doctorat în managementul industriilor nestandardizate și peste două decenii de experiență anterioară carierei curatoriale – în management, jurnalism și comunicare, Cristina Simion a urmat si absolvit în 2018-2019 cursurile de Curatoriat Internațional organizate de NODE Center for Curatorial Studies Berlin, iar in 2022, cursurile de Managementul Colecțiilor de Artă (de asemenea, la NODE Center for Curatorial Studies Berlin) si de Introducere în Artă și Finanțe la Sotheby’s Institute of Art New York.
A conferențiat, mai ales pe teme legate de managementul artistic, la Civitella d’Agliano, Horasis Global Meeting , Facultatea de Arte si Design, Universitatea de Vest Timisoara, Universitatea Transilvania din Brașov. În 2022, a fost, prin Tiny Griffon Gallery, partener al proiectului internațional « Artists at Risk », rezidențe artistice pentru artiști ucraineni.