10

Philipp Wieder: Natura morta

arts & crafts
15–26.5.2024
10:00–17:00
Casa Muzeelor
Philipp Wieder: Natura morta Philipp Wieder: Natura morta

Expoziția fotografului german Philipp Wieder, „Natura Morta“, e o elegie în imagini, care are drept subtitlu „frumusețea morbidă a descompunerii”. Lucrările prezentate sunt parte dintr-o serie încă neterminată, pe care artistul o dezvoltă de câțiva ani și pe care a prezentat-o, în selecții și formate diferite, în mai multe galerii și muzee din Germania, în expoziâii personale sau de grup.

Florile și plantele lui Philipp Wieder sunt ca povestașul lui Mario Vargas Llosa, depozitare ale memoriei colective, îndreptățite la neuitare, pentru că au deja cea mai mare parte a vieții lor în urmă. Fiecare nervură uscată, fiecare petală ofilită, fiecare tulpină contorsionată – toate sunt mărturii ale unui timp incheiat. Privitorul e invitat într-o călătorie în care semnele îmbătrânirii și ale alterării sunt ca ridurile adânci pe fața unui înțelept – căci fotografiile lui Wieder au ceva din farmecul vechilor picturi in ulei, confesiuni ale vremurilor apuse. 

În agonia descompunerii încete, plantele au o frumusețe aparte. Nu e frumusețea mustind de vitalitate a tinereții, ci una melancolică, plină de tristețe și de tandrețe totodată. E ca un transfer, în care prospețimea e înlocuită de fragilitatea grațioasă și înțeleaptă a senectuții. Exact această fragilitate e cea care l-a inspirat pe Wieder în compozițiile sale. Văzute prin lentila aparatului de fotografiat, florile care mor au inițiat artistul în descoperirea graduală a detaliilor din marea creație a Naturii. Fotografiile acestei serii explorează un univers care transcede percepția vizuală – și astfel un « proces botanic » devine artă, meditație, emoție și simbol.

Subiecte dificile, cel al imbătrânirii și decăderii, cel al morții care încheie ciclul vietii pentru a face loc unuia nou, sunt transgresate în zona artistică și supuse percepției noastre prin filtrul lumii vegetale, permițând apropierea privitorului – de ordin estetic, la suprafață, și ideatic, în profunzime, fără repulsie și dezgust, ci dimpotrivă, cu admirație și empatie. 

Lucrările  întregii serii sunt deliberat lipsite de elemente de fundal, concentrarea este exclusivă pe frumusețea delicată a plantelor ce mor. Ca în cele trei stagii ale elegiei, lamentația, admirația și consolarea, fotografiile lui Wieder comunică emoții intense printr-un limbaj vizual rafinat și diafan, a cărui amprenta e incontestabilă.

Artist

Philipp Wieder

Philipp Wieder

Născut la Stuttgart în 1955, Philipp Wieder a lucrat în agenții de publicitate ca designer, înainte de a deveni artist liber profesionist, specializat în fotografie și multimedia, și a-și fonda propria sa agenție creativă în Nürnberg, unde e stabilit din 2013.
Interesat de natură și de Extremul Orient, a realizat numeroase serii de fotografii și filme cu aceste teme și a expus adeseori în colaborare cu alți artiști. A participat cu succes la numeroase concursuri de fotografie și a ținut prelegeri pe subiectele care îl preocupă, ilustrate de fotografii și filme.

În ultimii ani, a fost interesat de felul în care trecerea timpului metamorfozează aspectul plantelor și alterează frumusețea convențională a acestora, fotografiind și filmând mai ales flori, de la stadiul de boboc, la cel de tijă uscată, purtătoare sau nu de fructe.

Estetica descompunerii nu e o temă nouă în artă (a fost una dintre temele preferate ale barocului târziu), dar este revizitată în prezent de artiști, în contextul societății postmoderne și postindustriale. Conectată cu alte teme importante ale postmodernismului – memoria spațiului, arhitectura antropocenului și noua relație a omului cu natura, fotografia lui Wieder permite priviri succesive asupra procesului alterării – în diferitele sale stadii. Pe măsură ce florile se ofilesc și mor, culorile lor vii pălesc, formele se estompează, contururile se modifică și volumul se pierde. Cele « nouă stadii ale descompunerii », asa cum sunt conceptualizate în demersurile unor artiști contemporani importanți, cum ar fi Azuma Makoto, autor al unor « instalatii botanice », compun un tablou vivant care se schimbă gradual, de la floarea aflată în punctul culminant al ciclului vieții, mustind de culoare, până la tija uscată din celuloză, golită de fluide.

Fotografiile lui Wieder evocă pictura în diferite feluri, căutând să pună în valoare estetica plantelor ca o parabolă a acțiunii timpului asupra fiecarui organism viu – desigur, în primul rând, asupra oamenilor. Wieder vede în aceste cercetări artistice și o oglindă a propriei sale evoluții, o radiografie a felului în care trecerea anilor ne modifică aparența, un demers de recuperare a ideii de frumusețe la orice vârstă și de eliberare de canoanele care leagă atractivitatea de înflorire, respectiv de tinerețe. Dincolo de cercetările sale și practica sa artistică, Wieder colecționează informații despre plantele fotografiate și compune scurte texte informative și, uneori, anecdotice, care însoțesc fotografiile.
Participarea la Romanian Creative Week e prima expoziție a lui Philipp Wieder în afara spațiului german. Seria « Natura Morta », un proiect aflat încă în lucru, a fost prezentată, în ultimii ani, în diferite galerii și muzee (Galerie LeonArt, kultur.lokal.fürth, Zeltner Schloss, Plassenburg – Bund fränkischer Künstler, Ludwig-Dörfler-Museum) și a primit Premiul Publicului la concursul « Aichacher Kunstpreis » 2021.

Curator

Cristina Simion

Cristina Simion

Curatoarea și galerista Cristina Simion a conceput și organizat peste o sută de expoziții solo și de grup (în special ale artiștilor contemporani din Estul Europei, cei mai mulți din România), în Nürnberg, München, Berlin, Paris, București, Ljubljana, Bruxelles, Chișinău, Bled, Brașov, Sibiu, Cluj, Iași, Timișoara, Suceava, Bayreuth, Smarje și Schmerikon. Cu un interes special în noua artă figurativă, a scris, editat și coordonat cataloage și albume de artă și a publicat numeroase articole.

Din 2012, este stabilită la Nürnberg, Germania, unde conduce galeria Tiny Griffon Gallery. În 2019 și 2021, a fost co-curator al Bienalei Internaționale de Arte Vizuale Brașov. Cu un doctorat în managementul industriilor nestandardizate și peste două decenii de experiență anterioară carierei curatoriale – în management, jurnalism și comunicare, Cristina Simion a urmat si absolvit în 2018-2019 cursurile de Curatoriat Internațional organizate de NODE Center for Curatorial Studies Berlin, iar in 2022, cursurile de Managementul Colecțiilor de Artă (de asemenea, la NODE Center for Curatorial Studies Berlin) si de Introducere în Artă și Finanțe la Sotheby’s Institute of Art New York.
A conferențiat, mai ales pe teme legate de managementul artistic, la Civitella d’Agliano, Horasis Global Meeting , Facultatea de Arte si Design, Universitatea de Vest Timisoara, Universitatea Transilvania din Brașov. În 2022, a fost, prin Tiny Griffon Gallery, partener al proiectului internațional « Artists at Risk », rezidențe artistice pentru artiști ucraineni.